Gare M2 2395

Goederenstation Gare Maritime

Samen met architect Jan de Moffarts kregen we van Nextensa de opdracht voor de renovatie van de buitenschil van de Gare Maritime.
  • Architect: ir. arch. Jan de Moffarts i.s.m. Bureau Bouwtechniek

  • Bouwheer: Project T&T NV

  • Oppervlakte: 40.000 m²

  • Budget: € 35.000.000

  • Timing: 2016 - 2018

  • Status: Gerealiseerd

  • Fotograaf: Giulia Frigerio

  • Adviseurs: Studiebureau Boydens (technieken), Studiebureau Ney & Partners (stabiliteit), Venac (akoestiek), Bopro (veiligheidscoordinatie, Breeam), FPC (brandveiligheid), Arcadis (milieu advies), Seco (technische inspectie, stabiliteit)

Gare M 2442

De Gare Maritime is een historische loods met een oppervlakte van 40.000 m², een lengte van 280 m en een breedte van 140 m.

De breedte is opgebouwd uit 3 grote overspanningen (met een spanwijdte van 26 m) waartussen zich steeds kleinere overspanningen bevinden (met spanwijdtes tussen 13 en 18 m).

De hallen hebben een metalen draagstructuur waarop een zinken dak rust.

De renovatie kadert in een globale visie voor de ontwikkeling van de site Tour&Taxis in Brussel. Het oude stationsgebouw is geen beschermd monument. De renovatie van de oude kappen dient de instandhouding van het gebouw en de aanpassing ervan aan de nieuwe eisen van functionaliteit, regelgeving, energie en veiligheid etc.

Gare M4 2443

Gevel

De gevel werd met respect voor de bestaande toestand gerenoveerd. Na een doorgedreven haalbaarheidsstudie werd de volledige technische studie van de buitenschil opgestart en uitgevoerd. De hoognodige renovatie is ingepast in het totaalbeeld van het gebouw. Zo zijn bijvoorbeeld de aluminium en stalen gordijngevels afgestemd op de authentieke staalstructuur.

Een van de eisen bij de renovatie was om een gevel te maken die de thermische beweging van het gebouw kon opnemen en tegelijk een zekere rationaliteit in productie en plaatsing na te streven. De gevels werden opgedeeld in identieke elementen (5,5 meter breed en 5,6 meter hoog), die zijn uitgelijnd op de traveeën van de staalstructuur van de hal. Een logisch en handig gevolg hiervan is dat ze demonteerbaar zijn. De overgang tussen de verschillende elementen wordt verzekerd door vulpanelen op maat.

Als uitvoerend architect helpen we de ontwerpende architecten met alle bouwtechnische en financiële vraagstukken, zodat zij zich volledig op het ontwerp kunnen toeleggen. We controleren ook de uitvoering en zorgt ervoor dat de doelstellingen en het plan steeds kraakhelder zijn voor alle partners, zodat we samen onze dromen kunnen waarmaken.

Gare M6 2396

Maak kennis met het team van de Gare Maritime.

Uit Team Architectuur (private sector Antwerpen, Limburg, Vlaams-Brabant en Brussel) (3)

Jan Moens kennispartner 3379

prof. arch. Jan Moens

Algemeen directeur
Hoofd afdeling research & ontwikkeling
Gedelegeerd bestuurder
E-mail |
Nadja

ir. arch. Nadja Van Houten

Directeur
Bestuurder
E-mail |
Julie J 3227

ir. arch. Julie Janssens

Projectarchitect
E-mail |

Uit Team Renovatie, Restauratie & Onderhoud (1)

Stephanie Van Goethem

ir. arch. Stephanie Van Goethem

Projectarchitect
Technisch expert
Expert schadediagnose en herstelling van beton
E-mail |

Uit Team Duurzaamheid, Energie & Comfort (3)

BB Robbe oct2014

ir. arch. Robbe Verelst

Energie- en duurzaamheidsadviseur
Adviseur bouwfysica
E-mail |
Jona

ir. arch. Jona Van Steenkiste

Energie- en duurzaamheidsadviseur
EPB-verslaggever
E-mail |
B B Martijn Vyncke 8087 Large

ing. Martijn Vyncke

Energieadviseur
Daglicht expert
Adviseur technische installaties
E-mail |

Uit Team Façade engineering (1)

Raf 569 A3809 4570

arch. Raf De Preter

Expert bouwdetails
Adviseur gevel
E-mail |
TAGS: uitvoerend architect| duurzaamheidsadvies| gevel| Erfgoed