Interview met Arthur Devisscher

26.09.2024
De Brugse illustrator-kunstenaar Arthur Devisscher tekende in zijn nog jonge carrière al een indrukwekkend universum bij elkaar.
Preview OTW3 1

Arthur studeerde in 2022 af aan de Luca School of Arts in Gent, een plek waar hij naar per abuis terecht gekomen was. "Op mijn achttiende dacht ik helemaal niet aan om kunstacademie te gaan volgen. In de plaats daarvan studeerde ik psychologie." Maar tekenen zat er van heel jongs af aan in en stak tijdens het studeren opnieuw te kop op. Een bezoek aan de open dagen van de academie voelde als thuiskomen. "Ik wilde weten hoe het voelt om de hele dag bezig te kunnen zijn met tekenen. En geen verhalen vertellen zoals in strips, want dat interesseerde me niet. "

Details

Voor de kunstenaar hebben details een bijzondere betekenis; ze vormen de sleutel tot verdieping en concentratie. "Details zorgen ervoor dat ik me nog extra concentreer en me op die manier nog verder verwijder van de wereld rondom me." Rondkijken en volledig opgaan in zijn omgeving is wat Arthur het liefst doet. "Door vaak rond te kijken en te observeren zie ik misschien dingen die anderen niet zien." Een detail is voor hem een geheime wereld, een wereld in een wereld. Vol nuances en verrassingen. Het fascineert hem wanneer mensen zijn werk van een afstand bekijken en vervolgens, van dichtbij, nieuwe elementen ontdekken die hen een andere ervaring van het kunstwerk geven. Deze verborgen lagen maken zijn werk extra boeiend en versterken de interactie met de toeschouwer.

"Ik ben geobsedeerd door details. Iemand zei me dat het soms doet denken aan de miniaturen uit de Byzantijnse kunst. Zo gedetailleerd werken kan je alleen maar als je het graag doet. Met het eindresultaat ben ik niet bezig." Vertrekken doet Arthur van een idee, al dan niet concreet. En dan begint hij eraan. Intuïtief, gaandeweg. Tekenen en verzinnen lopen simultaan. Als hij op voorhand al weet waar hij naartoe gaat, verliest hij de interesse en de goesting om verder te werken. "Ik bouw mijn tekeningen op met allemaal kleine elementen en gebruik kleuren over elkaar. Als een tekening af is, is ze bij wijze drie keer gekleurd."

Arthur Boeket versie2

In het moment

"Het voordeel van kleurpotloden is dat je er veel controle over hebt. Je kan bovendien heel gedetailleerd werken, wat nodig is, want ik heb de neiging om mijn tekeningen helemaal te vullen." En dat mag je letterlijk nemen. De tekeningen van Arthur lopen over van kleuren, personages, taferelen, objecten en details. Als je al deze elementen met elkaar verbindt ontstaan er verhalen. Of liever een veelheid aan mogelijke verhalen. Kijk je van dichterbij ontdek je uit welke microdeeltjes al deze elementen zijn opgebouwd. Eens daar aanbeland duik je in de innerlijke wereld van de kunstenaar en word je uitgenodigd je gedachten te vertragen en tot rust te komen in het moment. In het detail.

Arthur Kling

Off the Wall

Met ons kunstproject willen we kansen geven aan jonge kunstenaars. Kansen die een verschil maken in de ontwikkeling van hun parcours. Bij Arthur betekent dit vooral grenzen verleggen. Bijvoorbeeld om van relatief kleine potloodtekeningen op te schalen naar een muur van 8 op 4m. "Ik was altijd wel al benieuwd naar hoe mijn tekeningen vorm zouden krijgen wanneer ik groter zou werken. Ook denk ik dat het gebruik van verf wel verfrissend kan zijn voor mij, even weg van de kleurpotloden. Ik zal sowieso dingen op een andere manier moeten oplossen dan dat ik dat op een blad papier doe."

Curator van het Graffix festival in Antwerpen, Ephameron, hoopt dat deze muurschildering hem uitdaagt om groot te denken en te werken, hem van het blad op zijn bureau weghaalt. "Wie weet krijgt hij de smaak te pakken en begint hij straks op canvas te werken?"