Jury's stemden eensgezind in het voordeel van de Gare Maritime. De nieuwe 'overdekte stad' kon volgende prijzen op zak steken:
Proficiat collega's Jan Moens, Nadja Van Houten, Gretel De Smet, Kathleen Rens, Paulus Present, Stephanie Van Goethem, Gert Biebauw, Bart Van den Bossche en Martijn Vyncke voor dit straf staaltje teamwork!
De ARC20 Architectuur Award wordt toegekend aan recent gerealiseerde projecten die hoge prestaties op het gebied van duurzaamheid in de ruimste zin van het woord op innovatieve wijze combineren met verrassende architectuur.
Voor de ARC20 Architectuur Award zijn in totaal 138 projecten ingezonden.
Nieuw soort stedelijkheid
De jury is onder de indruk van de manier waarop Neutelings Riedijk Architecten met dit project bijdraagt aan de revitalisering van dit stadsdeel van Brussel. De architecten zijn erin geslaagd enorm veel vierkante meters toe te voegen. Tegelijkertijd deinzen ze er niet voor terug om ruimtes leeg te laten. Dat heeft geresulteerd in een mix van een nieuw soort stedelijkheid. Bovendien geeft het project door middel van hergebruik en de toevoegingen van hout een goed antwoord op het vraagstuk rondom duurzaamheid. Daarmee is Gare Maritime een prachtig voorbeeldproject voor de hedendaagse ontwerpopgaven in de architectuur.
Tijdens de derde editie van de Real Estate Society (RES) Awards, oftewel de Oscars van de vastgoedsector, werd Gare Maritime bekroond als het beste Belgische vastgoedproject van 2020 in de categorie Commerciële Gebouwen .
Het oordeel van de jury: “Als één project in Brussel zonder woorden kan aantonen dat er een schitterende en duurzame toekomst kan weggelegd zijn voor vervallen patrimonium, dan wel Gare Maritime. De eigentijdse interpretatie van deze indrukwekkende en historische stationshal, met zijn vernieuwend werk- en retail concept, is een uniek project te noemen. Het creëert niet alleen een aangename omgeving voor de dagelijkse bezoekers, het luidt ook een tijdperk in van een nieuw soort stedelijkheid.”
Hout Info Bois, het Belgisch centrum voor technische informatie over en promotie van hout en houttoepassingen, deelt de eerste Belgian Timber Construction Award uit. Uit een 100-tal inzendingen kwam in de categorie niet-residentiële gebouwen de Gare Martime als winnaar uit de bus.
De Gare Maritime is een symbolisch project, niet enkel door de beelden die het oproept, maar door de omvang ervan en de relatie met het erfgoed. De dakstructuur van het gebouw is gerenoveerd en het hout binnen die structuur is bijzonder rijk en verfijnd. Bovendien was er veel aandacht voor elk klein detail en de afwerking van het meubilair, maar ook voor de opbouw van de trappen en de volumes in de Gare Maritime. Dit is werkelijk een huzarenstukje van het ontwerpteam. Ze hebben namelijk inheems hout een hoofdrol gegeven en wel bijna in zijn puurste vorm, zou je kunnen zeggen. (dixit de jury)
Een 7-koppige jury heeft in naam van de Europese Commissie en de Fundació Mies van der Rohe van de 532 inzendingen 40 projecten uit 18 landen weerhouden die meedingen naar de prestigieuze award.
Veel van de onderwerpen die aan de orde kwamen, komen overeen met de doelstellingen van het Nieuwe Europese Bauhaus - bouwen aan een duurzame toekomst door creativiteit, innovatie en verbeelding - en richten zich op hergebruik en circulariteit als een belangrijke vorm van duurzaamheid; inclusie door collectieve en participatieve processen die nieuwe benaderingen van stedelijke ontwikkeling in kaart brengen en daardoor bijdragen aan de verbetering van lokaal en mondiaal beleid; en het gebruik van materialen, vaardigheden en technologie in verband met esthetische en algemene waarden.
Bij de uitwerking is ook toegezien op de circulariteit van de constructie door het ontwerpen van demontabele verbindingen en modulaire bouwelementen. Dat modulaire systeem laat zich probleemloos in de bestaande ruimtelijke structuur van spanten en kolommen integreren. De modulaire elementen met steeds dezelfde maatvoering verhogen bovendien de compatibiliteit en de hergebruikmogelijkheden.
Een grondige analyse van de bestaande materialen resulteerde in een maximaal behoud van het bestaande monument. Zo konden bijvoorbeeld de houten kappen inclusief bebording uit het begin van de 20ste eeuw, voor 90% behouden blijven.