Gare Maritime

Architect: Neutelings Riedijk architecten
Bouwheer: Extensa
Adviseurs: Boydens (techieken, EPB), Ney & Partners (stabiliteit), Venac (akoestiek), FPC (brandveiligheid), Omgeving (omgevingsaanleg), Bopro (veiligheidscoördinatie, Breeam)
Locatie: Brussel
Oppervlakte: 73.000 m²
Timing: 2017 - 
Status: in uitvoering

© Sarah 
© BIM beelden BB

Projectondersteuning I Samenwerking

Bouw van nieuwbouwvolumes en aanleg van de open gebieden binnen de bestaande stationskappen in de Gare Maritime.

Het gebouw
Het station bestaat uit 7 aaneengeschakelde stationskappen die dateren uit het begin van de 20 st eeuw: 3 hoofdbeuken - waar ooit treinen reden - met een spanwijdte van 26 meter en 4 lagere perron-hallen. Het geheel is opgetrokken uit ijzer, gietijzer en glas. De steunpilaren hebben art-nouveaukrullen, de houten dakpartij rust op elegante bogen. 

De hallen zijn 280 meter diep en 140 meter breed. De pieken van de overkapping zijn 23 meter hoog. 

Het Project
De 39.000 vierkante meter grote oppervlakte van het station krijgt er nog eens 34.000 extra vierkante meters bij door de inbouw van 12 afzonderlijke bouwblokken met een footprint van 1450 vierkante meter en 4 bouwlagen. 

Op het gelijkvloers komen winkels, showrooms of horeca-zaken, op de verdiepingen zullen kantoren huizen.

"We zien het als een nieuwe hedendaagse wijk," zegt Willem-Jan Neutelings aan de krant De Standaard. "De drie middelste kappen houden we leeg, in de lagere hallen leggen we over de volledige lengte groentuinen aan." In de zijhallen worden ook zes dwarsstraten aangelegd, het geheel moet zo de sfeer van de Spaanse Ramblas uitademen.

Uitdagingen

  • In de zijhallen wordt er gebouwd met Cross Laminated Timber.  Een primeur voor België op deze schaal.
  • Advies atypische brandaansluitingen en -doorvoeringen CLT.
  • Bouwkundig correcte verbinding van waardevol patrimonium en nieuwbouw.
  • Optimalisatie uitvoeringsmethodiek.
  • Aanstelling uitvoerders

BIM
Een belangrijke uitdaging was het correct inplanten van de nieuwe bouwvolumes t.o.v. de staalconstructie van de bestaande hallen. Om de geometrie van deze bestaande stalen constructies te analyseren werd een 3D puntenwolk gemaakt met behulp van laserscans. 

Een even grote uitdaging was het modelleren van het houten schrijnwerk in de nieuwe volumes. De BIM modellen architectuur en stabiliteit werden gebruikt om alle aansluitingen van verschillende elementen in 3D te bekijken en de finesses van de voorgestelde bouwdetails te beoordelen. 

Zie ook Renovatie buitenschil Gare Maritime

Bureau Bouwtechniek
BB staat in voor de volledige bouwtechnische ondersteuning van de architect en is verantwoordelijk voor de technische assistentie tijdens het ontwerpproces, de opmaak van de uitvoeringsplannen, de uitwerking van technische details, de opmaak van het bouwkundige bestek en de raming. BB leidt de controle op de uitvoering.

BB team: prof. arch. Jan Moens, ir. arch. Nadja Van Houten, ir. arch. Gretel De Smet, ir. arch. Paulus Present, arch. Kathleen Rens, ir. arch. Jan-Hendrik Beckx, ing. Martin Vyncke,. Bart Van den Bossche, ir. arch. Stephanie Van Goethem, ir. arch. Omer Kurtulus, ir. arch. Gert Biebauw,